سهم اندک سینما و تئاتر در بودجه 1399

به گزارش مجله آرنا، سهم سینما و تئاتر در بودجه سال 1399 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با افزایش حدود 10 هزار میلیارد ریالی همراه است، این در حالی است که بخش زیادی از آنچه برای سال جاریِ تئاتر مصوب شده بود هنوز تخصیص پیدا نکرده است.

سهم اندک سینما و تئاتر در بودجه 1399

به گزارش مجله آرنا به نقل از ایسنا، لایحه بودجه سال آینده کشور که شامل بودجه عمومی سال 1400 نیز هست در حالی به مجلس ارائه شده که در دو بخش سینما و تئاتر، افزایش رقم خاصی در بودجه مشاهده نمی گردد. براساس پیوست های ارائه شده در این لایحه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بودجه مصوب هزینه ای آن برای سال 98، 21 هزار و 821 میلیارد و 210 میلیون ریال بود، برای سال 99، بدون محاسبه آنچه به عنوان یارانه خواهد گرفت، 24 هزار و 315 میلیارد و 530 میلیون ریال بودجه پیشنهاد داده است.

با توجه به این رقم در کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برآورد هزینه ای سال 1399 برای آنچه به عنوان برنامه حمایت و گسترش هنرهای نمایشی اعلام شده، 84 میلیارد و 11 میلیون تومان تعیین شده در حالی که مصوب بودجه سال جاری تئاتر 82 میلیارد و 322 میلیون تومان بوده است. از این بودجه هم طبق اعلام مدیران تئاتری فقط حدود 20 درصد تا به حال داده شده و از ابتدای سال جاری دست کم نزدیک به 7 میلیارد تومان بدهی روی دست اداره کل هنرهای نمایشی بابت حمایت از گروه های نمایشی و برگزاری جشنواره ها مانده است.

حمایت از برگزاری جشنواره ها و همایش های مربوط به نمایش، حمایت از فراوری و اجرای نمایش های صحنه ای، سنتی و آیینی و توزیع در شبکه نمایش خانگی، نظارت بر فعالیت های نمایشی، صدور مجوز، یاری به فعالیت های تئاتر موزه عروسکی، یاری به موسسات مراکز، انجمن ها، کانون ها، تشکل های صنفی وابسته و خانه تئاتر از برنامه های تشریح شده در زیر مجموعه حمایت و گسترش هنرهای نمایشی است.

در این بین برای یاری به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی هم مثل قبل ردیف جداگانه ای در ذیل برنامه های تئاتر گنجانده شده که 9 میلیارد تومان از بودجه تئاتر به آن تعلق می گیرد در حالی که سال قبل این رقم 7 میلیارد و 500 میلیون تومان بود. همچنین از برنامه های تعیین شده، حمایت جدا از خانه تئاتر به همراه راه اندازی موزه حذف شده است. اما برای سازمان امور سینمایی، 210 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده نظر گرفته شده که این رقم در لایحه سال قبل 205 میلیارد تومان بود.

در بخش براورد هزینه ای سال 99، 133 میلیارد تومان آمده و در بخش تملک دارایی های سرمایه ای رقم 15 میلیارد و 500 میلیون تومان برآورد شده است. در بین برنامه هایی که برای بخش سینما تعریف شده، 17 میلیارد تومان به برگزاری جشنواره فیلم فجر اختصاص دارد. همچنین برای صیانت از آثار سینمایی و جلوگیری از تکثیر غیرمجاز آن ها که این روزها موضوعی داغ در سینماست، تنها 700 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. برای حمایت از صنعت انیمیشن هم 12 میلیارد تومان بودجه تعریف شده ولی با این حال مهم این است که چقدر از این رقم در نهایت تخصیص پیدا می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 530

به "سهم اندک سینما و تئاتر در بودجه 1399" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم اندک سینما و تئاتر در بودجه 1399"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید