الواح هخامنشی استردادی از آمریکا کجا رفت؟

به گزارش مجله آرنا، مدیر موزه ملی ایران از تحویل 3506 لوح هخامنشی استردادی از آمریکا به این موزه اطلاع داد و گفت: این الواح در آینده نزدیک به نمایش گذاشته می گردد.

الواح هخامنشی استردادی از آمریکا کجا رفت؟

به گزارش ایسنا، جبرئیل نوکنده گفت: 3506 لوح هخامنشی پس از انتقال به ایران، به موزه ملی ایران تحویل داده شد. این الواح به مدت 24 ساعت قرنطینه می شود و در آینده نزدیک در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته خواهد شد.

او بعلاوه از ادامه مصاحبه ها و پیگیری ها برای بازگشت به جای مانده این الواح از مؤسسه شیکاگو به ایران اطلاع داد.

در سال 1398 رییس مؤسسه شرق شناسی شیکاگو که برای انتقال چهارمین محموله از الواح هخامنشی به ایران آمده بود، گفته بود حدود 17 هزار قطعه از الواح هخامنشی در اختیار این مؤسسه است، که اکنون 3506 لوح از میان آن ها به ایران بازگشته است و این احتمال داده شده که بسته بندی و بازگشت به جای مانده الواح، احتمالا تا سرانجام سال یا نهایت فروردین ماه طول بکشد.

نوکنده، مدیر موزه ملی ایران بعلاوه درباره محتوای الواح هخامنشی که قرار بود به وسیله مؤسسه شرق شناسی شیکاگو خوانده شود، اظهار کرد: الواح هخامنشی که به ایران تحویل داده شده، خوانده شده و اطلاعات آن ها برخط است. این الواح از سوی دانشمندان زیادی با ملیت های مختلف خوانده شده است.

به اعتقاد مدیر موزه ملی ایران، موضوع پژوهش الواح هخامنشی، با توجه به گستره جغرافیایی و تاریخی امپراتوری هخامنشی، فراملیتی محسوب می شود و محتوای آن از کف جامعه و طبقات عالی مرتبه آن دوره تاریخی را دربرمی گیرد.

3506 لوح هخامنشی که 836 قطعه لوح کوچک به خط آرامی و 2670 قطعه لوح بزرگ به خط عیلامی است، در سرانجام سفر سیدابراهیم رئیسی از آمریکا به ایران منتقل شد. عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته است که این الواح 9 صندوق، هر کدام به وزن 75 کیلوگرم با هواپیمای رئیس جمهور از آمریکا به ایران منتقل شده است.

الواح هخامنشی از جمله آثاری است که حدود 90 سال پیش با موافقت دولت وقتِ ایران از کشور، خارج و برای مطالعه و آنالیز به دانشگاه شیکاگو امانت سپرده شد. قرار بود این الواح سه سال پس از مطالعه به ایران برگردانده شوند،، اما تا امروز طول کشیده و تا کنون پنج محموله از آن به ایران بازگردانده شده است.

رئیسی نیز هنگام تحویل این الواح گفت: آمریکا باید به تعهد خود در این زمینه همان 80 سال پیش عمل می کرد، اما چنین نشد. این الواح ادامه دارد و مابقی هم به کشور برمی شود.

منبع: فرارو
انتشار: 31 شهریور 1402 بروزرسانی: 31 شهریور 1402 گردآورنده: genarena.ir شناسه مطلب: 2218

به "الواح هخامنشی استردادی از آمریکا کجا رفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الواح هخامنشی استردادی از آمریکا کجا رفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید